lördag 4 januari 2014

Surdeg

Att baka med surdeg har varit på tapeten en tid redan. Ett bröd med surdeg blir smakrikt, mustigt och samtidigt saftigt. Ett surdegsbröd är bra för våra tarmar och har ett lägre GI-värde. Dessutom förlängs hållbarheten på brödet tack vare surdegsbakterierna.

Självklart har även jag velat testa på att baka med surdeg! Men innan man kommer till själva bakandet så ska man ju köra igång en surdeg. Så här har jag gjort de senaste gångerna:


Rågsurdeg

Morgon, dag 1          Blanda 60 g fint rågmjöl med 120 g rumstempererat vatten. Täck med plastfolie
                                  eller lock. Låt stå i rumstemperatur.

Kväll, dag 1              Mata surdegen med 60 g vatten och 60 g rågmjöl. Rör om och täck med
                                  plastfolie eller lock. Låt stå i rumstemperatur.

Morgon, dag 2          Mata surdegen med 60 g vatten och 60 g rågmjöl. Rör om och täck med 
                                  plastfolie eller lock. Låt stå i rumstemperatur. 

                                 Nu borde surdegen ha kommit igång med lite bubblande. Har den inte det kan 
                                 man tillsätta lite honung (1tsk)

Morgon dag 3           Mata surdegen med 60 g vatten och 60 g rågmjöl. Rör om och täck med 
                                  plastfolie eller lock. Låt stå i rumstemperatur

Morgon dag 4          Nu är surdegen klar för användning! Men kom ihåg att mata den varje dag 
                                 (samma tid på dygnet) om du vill ha den i rumstemperatur!

Jag använder ekologiskt rågmjöl för det lär vara lättare att få igång en surdeg då. Vattnet som jag mutar degen med är alltid rumstempererat. När jag aktivt använder av surdegen så låter jag den stå i rumstemperatur, annars har jag den i kylskåpet och matar den 2 gånger i veckan.

Konsistensen på surdegen är viktigare än mjölmängden. Minska eller öka mängden mjöl beroende på hur väl mjölet suger upp vattnet. Surdegen skall inte vara stabbig och kompakt utan på nåt sätt porös och lätt lös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar